Facebook Twitter Instagram
    Tidningen Automation

    Nominera till årets guldhand

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Nominera till
    årets guldhand

    Hem » Tillståndslös förare kan kosta
    Nyheter

    Tillståndslös förare kan kosta

    2014-04-25
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Det kan kosta mellan 1500 och 150 000 kronor för en arbetsgivare som inte har utfärdat skriftligt tillstånd till sina truckförare. Ett skriftligt tillstånd att använda truckar är inte samma sak som ett utbildningsbevis, så kallat ”truckkort”.

    Från och med 1 juli kan det kosta upp till 150 000 kronor för en arbetsgivare som inte har utfärdat skriftligt tillstånd till sina truckförare. Detta enligt en kommande regeländring som gör att arbetsmiljöinspektörerna kan börja utfärda sanktionsavgifter.

    En ny lag
    Enligt en ny lag kan Arbetsmiljöverket börja använda sanktionsavgifter vid arbetsmiljöbrott från och med 1 juli 2014. Sanktionsavgifter kommer bland annat att tas ut från de arbetsgivare som bryter mot regeln att alla truckförare ska ha skriftligt tillstånd för att köra truck (se afs 2006:5, Arbetsmiljöverkets föreskrifter om användning av truckar, §19).
    Sanktionsavgiften
    –Avgiften för arbetsgivare som bryter mot regeln om skriftligt tillstånd för truckförare kommer att ligga på mellan 15 000 kronor och 150 000 kronor, beroende på hur stor arbetsplatsen är.
    Det är inte någon särskilt hög nivå, menar biträdande enhetschef Carl Axel Sundström på Arbetsmiljöverket. Sanktionsavgifter vid andra arbetsmiljöbrott kan vara betydligt högre, upp till en miljon kronor. Han presenterade de kommande regeländringarna på Toyotas konferens för truckinstruktörer i Göteborg i slutet på januari i år. Totalt handlar det om 40 bestämmelser i 26 olika föreskrifter, där man kommer att kunna ta ut sanktionsavgifter.
    Börjar gälla
    Han konstaterade att det formella beslutet om avgifterna kommer under mars i år, för att sedan träda i kraft i vid halvårsskiftet. Då kommer arbetsmiljöinspektörerna att kunna utfärda sanktionsavgifter, ungefär på samma sätt som när polisen utfärdar fortkörningsböter.
    Arbetsgivaren kan välja att acceptera och betala avgiften, eller överklaga. Då tas fallet upp i domstol.
    Det räcker med att en enda truckförare på en arbetsplats saknar arbetsgivarens tillstånd för att sanktionsavgiften ska kunna tas ut, sa Carl Axel Sundström, som ett svar på en fråga från truckinstruktörerna under konferensen. Ett skriftligt tillstånd att använda truckar är inte samma sak som ett utbildningsbevis, så kallat ”truckkort”.
    Utbildningsbeviset
    Utbildningsbeviset talar om att en förare har gått en viss utbildning. Arbetsgivarens skriftliga tillstånd är personligt för föraren och upplyser om vilka typer av truckar och vilka arbetsuppgifter det gäller för.
    Mats Udikas, Transportnytt

    (Visited 9 times, 1 visits today)
    Dagmar Zitkova

    Relaterade artiklar

    Nyheter Automation2023-09-18Uppdaterad:2023-09-22

    AFRY vinner ramavtal till ett värde på upp till 24 miljoner kronor

    Nyheter Mary Örnborg2023-09-18Uppdaterad:2023-09-06

    Göteborgsföretag beviljas patent för AMR-teknik

    Nyheter Automation2023-09-15

    Tysk samlingsmonter på Elmia Subcontractor

    Nyheter Automation2023-09-14

    ABB investerar miljarder i svensk robotfabrik

    Kommentarer är stängda.

    Verkstadstidningen Förlags AB

    Co / Automation

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

    automation@vtf.se

    LinkedIn
    Få nyheter i mailen
      © 2023 Tidningen Automation ---

      Skriv ovan och tryck Enter för att söka.